Virksomheters bruk av Facebook til relasjonsbyging – fokus på Q-Meieriene

Posted by Tony on January 05, 2014
Blogg

Dette blogginnlegget er laget i forbindelse med deloppgaven “Virksomheters bruk av Facebook til relasjonsbygging” i faget “Sosiale Medier” ved Avdeling for Informatikk og e-Læring (AITeL) ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Jeg har valgt å gå Q-Meieriene litt i sømmene, og har valgt oppgaven om Facebook i stedetfor Twitter som var alternativet. Litt morsomt er det at jeg følger Q-Meieriene på facebook fordi Q-Meierisjef Bent Myrdahl følger meg på Twitter fra sin private Twitter-konto. Da jeg ble oppmerksom på dette, så jeg gjennom profilen hans, og jeg fikk se noen kampanjer via hans aktive deling på Twitter. Jeg følger også ham i dag. I neste rekke har dette resultert i at jeg ble interssert i Q-Meierienes bruk av sosiale medier, og jeg så raskt at Q-Meieriene er aktiv både på Twitter og Facebook.
Det er likevel på Facebook det er mest tydelig at Q-Meieriene er aktive. Her promoteres kampanjer og nye produkter jevnt. Siste produktpromotering ble faktisk lagt ut i går.

 

Noe av det som gjør Facebook til en god markedsføringskanal for Q-Meieriene er at over 21.000 personer har like’et dem. Det vil si at 21.000 personer potensielt har Q-Meierienes nye posts og promoteringer på veggen sin. Det betyr også 21000 gratis reklameplakater.
Dette gjelder selvsagt ikke Q-Meieriene spesielt, men for næringslivet generelt, dersom man velger å bruke sosiale medier aktivt. Har man fornøyde kunder, som like’er, får man også gratisreklame.

At reklamen er gratis, toppes av at det er venner som reklamerer videre til sine venner. Dermed får man en ekstra tillit ut til nye sluttkunder. Du stoler sannsynligvis mer på vennene dine, enn du stoler på en ukjent person på en TV2-reklame.

Q-Meieriene har god kontakt med sine kunder på Facebook, og har faktisk innført produkter etter forslag fra kundene fra Facebook.

QMeieriene

Q-Meieriene har valgt å bruke masse bilder på Facebooksidene sine, og gjort det til en visuelt smakfull opplevelse:

Dette gjør det også mer behagelig å følge med på Facebook-sidene deres.

Q-Meierienes sjef, Bent Myrdahl, er selv aktiv i sin respons helt ned til sluttkundene. (Som jeg nevnte innledningsvis, følger Bent Myrdahl også privat mange personer på Twitter.)

Totalt sett, synes jeg Q-Meieriene er et glimrende eksempel på hvordan en virksomhet kan benytte Facebook til relasjonsbygging.

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *